Sercem każdego samochodu jest jego silnik. Tak też jest w przypadku bolidu Formuły 1, który mimo iż jest tak podobny do zwykłego samochodu osobowego, tak bardzo się od niego różni. Do wykonania silnika F1 zaprzęgnięta jest zdecydowanie najbardziej zaawansowana technologia stosowana w tym sporcie. Żadna inna część bolidu nie jest poddawana takim przeciążeniom jak silnik. Przy prędkościach obrotowych dochodzących do 19000 obrotów na minutę przyspieszenie działające na tłoki przekracza 9000G, co oznacza, że ich ciężar jest tyle razy większy od rzeczywistej masy. Dlatego konstruktorzy prześcigają się w projektowaniu optymalnych jednostek napędowych, które są w stanie zapewnić wystarczającą żywotność, a przy tym bardzo wysoką moc.


W miejscu tym należy wspomnieć, że w historii Formuły 1 swój ślad zostawiły także silniki „turbo”, które były stosowane w tym sporcie do roku 1989. Były to 1,5 litrowe jednostki, których moc przekraczała 750 KM.
Jak mawiał znakomity projektant Ferdynand Porsche dobry silnik wyścigowy to taki, który tuż po przekroczeniu linii mety rozpadnie się na kawałki. Teza ta w odniesieniu do dzisiejszej Formuły 1 i jej reguł musiałaby zostać zmieniona w ten sposób, że dobry silnik F1 to taki który po przejechaniu dystansu, na który został zaprojektowany rozpadnie się. Ferdynand Porsche zdawał sobie sprawę, że projektant silnika musi zawsze dążyć do kompromisu pomiędzy żywotnością, a osiągami projektowanej jednostki. Z sezonem 2006 w regulaminie FIA znalazł się punkt mówiący o tym, że silnik Formuły 1 musi wytrzymać dystans dwóch wyścigów i nie może zostać wymieniony między nimi. W przypadku, gdy zespół podejmie decyzję o wymianie jednostki napędowej wówczas kierowca po kwalifikacjach zostaje przesunięty o 10 miejsc do tyłu na starcie wyścigu. Stąd znaczenie wytrzymałości nabrało olbrzymiego znaczenia i bez niej zespół nie może liczyć na odniesienie sukcesu.

13.04.2006 20:11
0
Jeju a jak takie cos sie zespuje to sztuka to naprawic.ja to bym nawet nie wiedziała gdzie sie sróbe odkreca (jesli tam sa sroby,hehe).
13.04.2006 23:01
0
E nie martw sie naprawić to by nie było problemu tylko skąd wsiąść drut który by to wytrzymał (bo jak wiadomo prowizorka trzyma njlepiej :) )
14.04.2006 12:01
0
To jest to moc i lekkosc
14.04.2006 21:51
0
Tu mi nie chodzi o mnie.Pisałam o tym,bo chodzi mi o to,ze ci wszyscy technicy,to sa super szpece,biora najlepszych,musza sie znac na wszystkim i wielki podziw dla nich.
25.04.2006 18:11
0
A ja tam chcialbym zeby formula nie miala zadnych zbednych ograniczen. Moc ponad wszystko... no i przyspieszenie :D:D:D Kocham wszystko co szybkie mocne i niebezpieczne :D LoveYa
09.05.2006 09:18
0
korba. Wszystko jasne dzięki.
29.05.2006 17:47
0
matrix. taki silnik to bym do swojego auta wsadzil
29.05.2006 17:48
0
matrix. taki silnik to bym do swojego auta wsadzil
01.06.2006 14:01
0
Czy to prawda niedawno slyszalem w TVN TURBO ze silniki F1 maja pojemnosc 1,5 litra a osiagaja takie mocy dzieki turbos sprezarce
02.06.2006 22:46
0
ja cie.Moja Polówa kręci 5000 obr i krzyczy:.... "odpuść, odpuść.."
04.06.2006 20:40
0
iw tym sporcie o to wlasnie chodzi
10.06.2006 09:31
0
Respekt jak z takimi ograniczeniami konstrukcyjnymi uzyskują takie osiągi silników. A co do paliw, to powinno się coś zmienić, aby w sportach motorowych nakazane było wykorzystywanie innych paliw niż ropopochodne, np. etanoli, silniki benzynowe swobodnie mogą pracować na alkoholach, a jeśli o silniki F1 chodzi, to i tak pewnie jest cała procedura odpalania tego silnika, więc niz by nie zaszkodziło, gdyby zajęło to chwilę dłużej i pracowałby na innym paliwie... Albo F1 na LPG :P hehe
12.06.2006 16:23
0
yyy kto mi da sie przejechac takim bolidem napiszcie na gg 2488858
20.06.2006 12:27
0
Czy te wszystkie ograniczenia nie powodują spowolnienia badań nad nowymi rozwiązaniami??
22.06.2006 15:43
0
Ciekawe na czym zakończy się wyścig zbrojeń
23.06.2006 12:26
0
Spoko sa te silniki :) Ale 75 litów na 100 to nie jest jeszcze tak duzio :D:D Słyszałem że ponoc najsilniejsza ciezarówka w europie przystosowana do wyścigów spokojnie wypija ponad 100 litrów na 100 km :D No ale ma 13 litów pojemności i koło 1200 KM :) To dobiero siła :)
28.06.2006 13:15
0
13 litrów i 1200 KM to mniej niż wyciągają diesle w popularnych samochodach (z litra oczywiście)
28.06.2006 13:19
0
FIA chce zmniejszyć koszty F1 a przez te wszystkie ograniczenia tylko je zwiększa Gdzie sens, gdzie logika?
28.06.2006 13:22
0
Te silniki muszą ważyć max 95kg, czy min 95kg?
01.07.2006 14:36
0
no min przecież napisane jest w artykule
01.07.2006 14:37
0
no min przecież napisane jest w artykule
09.07.2006 15:15
0
minimum 95kg, FIA nie zwieksza kosztow... na poczatku tylko sa koszty zeby zaprojektowac taki silnik, ale straty szybko sie zwracaja, gdyby tracili na tym kase to by sie sponsorzy wycofali przed sezonem 2006, eastpawello: pomysl sobie ile pali Toma Hawk, dwa silniki od tira...albo taki tir napedzany silnikiem odrzutowym ;) te 100 litrow to on pali chyba na odcinku kilometra...
09.07.2006 15:17
0
minimum 95kg, FIA nie zwieksza kosztow... na poczatku tylko sa koszty zeby zaprojektowac taki silnik, ale straty szybko sie zwracaja, gdyby tracili na tym kase to by sie sponsorzy wycofali przed sezonem 2006, eastpawello: pomysl sobie ile pali Toma Hawk, dwa silniki od tira...albo taki tir napedzany silnikiem odrzutowym ;) te 100 litrow to on pali chyba na odcinku kilometra...
03.08.2006 18:32
0
ile ma koni F1
05.08.2006 15:12
0
te śilniki są bardzo szypkie
06.08.2006 12:51
0
bardzo dobre
07.08.2006 09:42
0
the master. jest przecież rallycrosowy focus ma niecałem 2 litry pojemności moc między 600 a 650KM i pali 100 litrów na 100km i co najlepsze 2,2s do setki. Prędkość max chyba 180km/h
21.08.2006 15:38
0
jak stawiacie miejsce kubicy za tydzien?
23.08.2006 19:04
0
hmm a gdyby tak opracowali ekologiczne sportowe paliwo
01.09.2006 10:37
0
Chciałem zapytać, bo jakiś czas temu w "Przekroju" był taki artykuł o F1, z którego jasno wynikało, że te silniki są chłodzone POWIETRZEM!! Wiele rzeczy jestem w stanie wyobrazić, ale nie to. Czy ktoś może to skomentować.
04.09.2006 19:00
0
takie silniki to chyba musza krocie kosztowac, dlatego krew sie we mnie gotuje kiedy slysze ze wymieniane sa co 2 wyscig, nie mowiac juz o jednorazowym uzytku (bo ostatnio chyba taki przypadek mial miejsce na gp wegier)
09.09.2006 12:40
0
ja bym tam chciał takiego bolida hehe(ale nie na nasze drogi haha)
11.09.2006 21:32
0
Gdyby wprowadzić przepis o konieczności stosowania biopaliwa, to rozwój technologiczny zainteresowałby cały świat...
13.09.2006 14:38
0
ekologiczne sportowe paliwo juz jest ....... to WODA !!
13.09.2006 18:38
0
taki bolid to coś
15.09.2006 10:47
0
800 km bez turbo z 2,4 litra hehe spox =]
17.09.2006 19:05
0
to faktycznie nie duże zużycie pytanie tylko jakie tam leją paliwo
18.09.2006 19:52
0
mam wielki szacunek dla ludzi którzy w tym siedzą:Dale to trzeba mieć łeb:)
23.09.2006 16:55
0
Wstawił bym sobie taki do malucha hehe bude to by chyba rozerwało do tego skrzydła i można latać:)! tak na serio te silniki to potęga motoryzacji żeby z takiej kruszyny wyciskać 740 kucyków same osiągi mówią za siebie! Żadne ograniczenia i regulaminy FIA nie zatrzymają rozwoju tech. bo to jest wieczna wojna między największymi koncernami samochodowymi i do końca świata będą rywalizować ze sobą!!!!! żadne regulaminy i normy nie zatrzymają tego a bolidy i tak będą jeździć grubo ponad 300km/h! peace!
24.09.2006 12:25
0
Czy na pewno silniki są benzynowe? Wydawało mi się że paliwem w F1 jest chyba jakiś rodzaj alkoholu. Jeśli jednak jest to benzyna - to nie zwykła chyba....
24.09.2006 22:29
0
"FIA dodatkowo dba o to, aby konstruktorzy nie mieli łatwego życia." - to jest jedyne co ta głupia FIA robi. Ta organizacja tak mnie wnerwia... daliby sobie spokoj z tym "1 silnikiem na 2 wyscigi". Firmy zamiast wkladac kase w nowe silniki, wkladają ja w to, zeby ten silnik wytrzymał. Panie Max, wiecej takich przepisow, a wyprzedze bolid f1 moim Fiatem stilo.
22.10.2006 17:41
0
d
22.10.2006 17:43
0
moze za kilka lat ta technologia trafi do zwyklych aut, a wtedy np. punto z takim silnikiem to by było coś.
19.01.2007 22:35
0
wedlug mnie w formule powinny byc stosowane silniki 1,5 l z turbodoladowaniem zzeraly by mniej benzyny. powinni tez pozostac przy jednej konstrukcji a nie co chwila budowac nowe silniki za bog wie jaka sume
29.01.2007 13:24
0
lol
08.03.2007 22:46
0
Skurwysyństwo nie samochody!!
11.03.2007 18:00
0
Podoba mi sie ta mysl z limitem paliwa i wolna reka przy konstrokcji silnikow :)) , ciekawe co by wymyslili..... (MOZE DIESLA hehe) a tak powaznie to wywolalo by to niezle zamieszanie i calkiem nowa ere w F1. Wymusiło by to budowe nowych konstrukcji i zróżnicowanie w ich budowie... zmiana taktyki na wyscig? hehe
15.03.2007 13:29
0
to bardzo super
16.03.2007 23:34
0
mam zaszczyt pracwac w fabryce MECACHROME we francji gdzie są budowane silniki to Renault F1 team, od podstaw , czyli od wykonania części po zmątowanie jak równiez testy na chamowni:) piekne dźwięki wydaja te cacka:) mówie wam!!!!!!!!!!!
16.03.2007 23:35
0
mam zaszczyt pracwac w fabryce MECACHROME we francji gdzie są budowane silniki to Renault F1 team, od podstaw , czyli od wykonania części po zmątowanie jak równiez testy na chamowni:) piekne dźwięki wydaja te cacka:) mówie wam!!!!!!!!!!!
16.03.2007 23:38
0
mam zaszczyt pracowac w Mecachrome we francji gdzie sa od podstaw budowane(wraz z wykonaniem wszystkich części) i testowane na hamowni silniki do RENAULT F1 TEAM. piękne dźwieki wydaja te cacka:)!!!!!!!!!!
16.03.2007 23:45
0
:)
17.03.2007 11:56
0
to ile w koncu pali taki bolidzik?
23.03.2007 15:32
0
Mam zaszczyt pracować w firmie MECACHROME gdzie są wykonywane i testowane silniki do F1 dla Renaulta i innych marek. Taki silnik to dzieło sztuki!!!!:)
04.04.2007 18:53
0
niech tylko jakis poseł z samoobrony ten artykul przeczyta, to lepper zaraz zagrozi, ze odejdzie z rzadu jak nie bedzie biokomponentow dodawac do paliwa stosowanego w f1:))
06.04.2007 11:25
0
melo farciarzu!!! heh wielu sie omal nie zabija żeby zobaczyć choć z daleka sam bolid...
15.04.2007 00:47
0
Z góry zaznaczam,że mam duży podziw dla ludzi pracujących nad podnoszeniem osiągów silników.Jednak silnik wewnętrznego spalania,to strasznie zacofana technologia.Co najmniej od 60-ciu lat możliwe są technologie,między którymi ,a silnikiem spalinowym jest wielokrotnie większa przepaść,niż między najlepszym silnikiem F1 a najprostszym silnikiem parowym. Silnik spalinowy powstał mniej więcej w tym samym czasie,co gramofon.Oba systematycznie udoskonalano.Gramofon hi-end z przełomu lat 70-80 był wyrafinowaną maszyną w stosunku do pierwowzoru.Jednak posiadał wciąż wady wynikające z samej koncepcji mechanicznego odtwarzania,których pozbycie się wymagało zupełnie nowych rozwiązań,a nie udoskonalania.I zrobiono to 25 lat temu,a od tego czasu wprowadzono jeszcze nowsze nośniki,posiadające jeszcze mniejszą ilość wad! A GRAMOFON JEST W OGÓLE NIEISTOTNĄ ZABAWKĄ W PORÓWNANIU DO TRANSPORTU. Istnieje całkiem prosta,acz przygnębiająca odpowiedź,dlaczego jesteśmy zmuszeni wciąż używać tak żałosnego w dzisiejszych czasach reliktu,jak silnik wewnętrznego spalania.
18.05.2007 19:46
0
Te wszystkie ograniczenia są po to aby nie było więcej przypdków z 1994r. jak Senna wyleciał z toru i zginął. Więc nie można mieć do nich żalu
21.06.2007 19:01
0
moze juz czas pomyslec o abs ,pasach, czujniku deszczu, wycieraczkach, klimatyzacji,poduszkach powietrznych i skladanym dachu bo strasznie tam wieje
22.07.2007 11:13
0
woowoo to może jeszcze tylna wycieraczka i maskotka na szybe?! co ty na to?????
30.07.2007 07:52
0
ooooooooooo co by było jak by taki silnik do komara włorzyć to by była burza a wszyscy jak by to widzieli to my na ziemie padli
17.08.2007 12:30
0
jak bys jakims cudem wlozyl ten silnik do komara byl by on nic niewarty chyba ze bys popracowal na aerodynamika bo ten silnik potrzebuje mase powietrza, bez tego przejechal bys kilkanascie metrow i po silniku ;]
09.09.2007 12:56
0
heheh komar akurat ma dwa wloty p[owietrza po bokach :P ...:> heheh
09.09.2007 12:56
0
bardziej by pasowal do gokarda!heheh:P
22.01.2008 15:49
0
To jest maszyna , chciałbym mieć taką w moim Mercedesie :P
04.04.2008 18:29
0
słoneczko>> tego sie nienaprawia tylko wywala na śmieci
05.04.2008 22:15
0
Szacunek dla Kubicy. Silniki są świetnie dostosowane noi prosze zobaczyc jak technolodzy je ulepszajo !
07.04.2008 14:43
0
Sorry, Ale BMW Sauber ma "najsłabsze" silnik z czołówki...
23.04.2008 10:53
0
Troche szkoda tych silnikow bo jak sie zespuja to ida do smieci. a mozna bybyło jeszcze cos z nich zrobic. czasami mała usterka i juz w smieciach a to sie przeciez da naprawic:(
05.06.2008 15:37
0
No Kubica jeździ coraz szybciej.
08.09.2008 19:04
0
A może by tak zacząć stosować silniki odrzutowe i zwykły spirytus jako paliwo. Nawiasem mówiąc Polska mogłaby być jednym z głównych dostawców tego 100% surowca.
13.03.2009 08:25
0
w zakładzce technologia F1 powinni dodac system KERS
29.03.2009 00:18
0
Ktoś pytał ile kosztuje silnik. To cacko kosztuje ok 800 000 euro!!!!
12.06.2009 21:36
0
2,4l. i 750km obecnie samochody mające po 3l. mają 200km a tu takie jaja.
30.08.2010 11:23
0
Strasznie podoba mi się zdjęcie z silnikiem BMW Sauber jak jest czerwony :)
16.11.2010 22:09
0
masakra,kosmos
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się